Een andere WordPress.com site


Gewone rolklaver – Lotus corniculatus

Deze klaver komt uit Noord Amerika en is met het veevoer meegekomen naar Europa, waar het zich ook lekker thuis voelt. Ik hou wel van die mooie en intensieve kleur.
De medicijnenwijzer – ik gebruik meestal http://www.pfaf.org om zijn uitgebreide kennis, vooral als de plant hier in Nederland niet altijd voorkomt, laat zien dat je er voorzichtig mee moet zijn en niet zomaar als kruid kan benaderen om zijn giftigheid, maar heeft als medicijn wel haar waarde. Gebruik het dus met beleid, op maak er een tinctuur van. Maar bewijst goede diensten in zalven en olien om voor de huid te gebruiken.
Dit kruid wordt gebruikt bij hartklachten, om de spijsvertering rust te geven, bij koortsaanvallen en ontstekingen. Het helpt inwendige warmte te reguleren en zorgt dat spieren en lichaam kan ontspannen. Het heeft een goede werking op de bloedsuikerspiegel en kan overtollige warmte afvoeren. Het helpt zonnebrand tegen te gaan en heeft een verkoelende werking als er te veel zon brand.
Ik vind het een prachtige plant of bloem en de gele kleur in het veld doet mij veel, het maakt mij vrolijk en opgeruimd.
Het lijkt de muizenissen in mijn hoofd aan te gaan en versterkt de band die ik heb met de aarde. Wat er buiten mij ook gebeurd het is verstandig om daarin niet te veel uit je balans te laten trekken. Er is namelijk overal een oplossing voor dat wat je aangeboden worden. Dat is eigenlijk net zoals kruiden. Mensen van buiten kunnen nog zoveel doen, maar de kruiden blijven groeien op de plaatsen die nodig zijn, namelijk dicht bij de mensen die daar gebruik van kunnen maken om gezond te worden. Ik denk dat je kracht en bewustzijn kan inzetten om jezelf en je omgeving daarin te veranderen en dat is precies wat de rolklaver kan doen.

Geef een reactie

Tagwolk

