Een andere WordPress.com site

Lobelia voor meer lucht

lobelia

lobelia

Met Lobelia krijg je meer lucht
Lobelia – Lobelia Erinus
Lobelia is een plantje dat zijn oorsprong heeft in

Noord Amerika.  Ze hebben intensieve blauwe kleur en een wit hartje en is zelfs scherp aan de ogen als je er naar kijkt.
De Native indianen gebruikte dit plantje voor ademhalingsproblemen en spierstoringen. Het werd geroken als remedie om meer lucht te krijgen in de longen en werd als braakmiddel gebruikt. De lobeline in de lobelia is verantwoordelijk voor de ademhaling en wordt onder andere gebruikt als injectie bij koolmonoxide, alcoholvergiftiging, morfine of wanneer een pasgeborene kind te weinig zuurstof krijgt. Stoffen in Lobelia zijn rustgevend en hebben een ontspannende werking. Toch werkt een te hoge hoeveelheid van het kruidje averechts en zorgt voor bloeddrukverlaging, braakneigingen, aandrang tot plassen en angst verhogend.
Als ik mij intune op de Lobelia, ga ik eigenlijk gelijk naar de intense paarse klokjesbladeren die in mijn ogen schreeuwen en hee scherp aanvoelen. Ik wordt er hyper van en mijn ademhaling gaat heel hoog zitten. Ook activeert het in mijn een stuk agressie. Zou dat met een onverwerkte trauma te maken hebben waar ik te weinig lucht kreeg? Dit kan zelfs tijdens de bevalling gebeurd zijn.
De lobelia maakt mij groot en laat mij bewegen. Er ontstaat een wind die er voor zorgt dat ik oude dingen kan vergeten en er ruimte komt voor nieuwe creatieve denken. Uiteindelijk helpt het mij met de omgeving te verzoenen en daarin ruimte te krijgen om dingen te ervaren. Het helpt mij naar een intensieve rust te brengen waarin ik een overzicht krijg op alles wat er is.
Als luchtwegen vol zitten en emoties vast gehouden worden, dan kan juist lobelia helpen om meer ruimte te ervaren. Er zijn van die angsten of trauma’s die zorgen dat je vergeet te ademhalen. Bij veel inspanning kan het gebeuren dat je de tijd niet gunt om te ademen. Zo ken ik een vrouw die als baby had  meegemaakt hoe haar moeder verdronk. Het kind wilde niet meer leven en hield haar adem in. Hoewel het kind het had overleefd, bleef zij lange tijd toch nog moeite houden met de ademhaling. Haar lievelingsplant was de lobelia, die zij overal in de tuin had groeien. Onbewust hielp deze plant haar in haar eigen centrum te geloven.
De Lobelia kan juist helpen om de situaties die je meemaakt te aanvaarden en geeft ruimte om meer met je natuurlijke behoeftes te spelen. De heldere blauwe kleur dringt door naar longen en geest en heeft daar een verkoelend effect. Dit kruidje is bij uitstek geschikt om de moed te ontwikkelen verder door te gaan in je levensstroom.. Ga er voor en accepteer de moeilijkheden als uitdaging waarin je groeien kan. Het geeft je het recht om te spreken vanuit je eigen waarheid..
Affirmatie: Ik durf mijn angst los te laten en zal met nieuwe kracht leven.

Helaas kan ik niet alles meer zeggen over kruiden. Door de nieuwe wetgeving zijn we weer in de middeleeuwen beland. Ik kan daar niet aan meedoen, voor mij is intuïtie heel belangrijk, maar ik merk een tendens die mij niet bevalt en waarbij de maatschappij aan het verstarren is, men denkt dat het denken vanuit proeven en bewijs en vanuit ratio heilig is. Er zijn in deze wereld zoveel proeven die niet onderbouwd zijn en toch doorkomen, omdat er een multinational bedrijf achter zit.  Ik wil vanuit mijn hart blijven voelen en ik hoop veel kruiden liefhebbers met mij. Men bepaalt niet wat ik eet. Laten ze eens de E nummers aanpakken die schadelijk zijn voor de gezondheid.

 

Geef een reactie

Tagwolk

